Tuesday, October 23, 2012

Fesyen Tudung

Ini pengalaman sebenar..ketika aku di lemparkan cacian aku kira..tentang hijab atau lebih mudah orang melayu kenal tudung..ya tudung yg aku pakai..untuk menutup apa yg di wajibkan tutup...

" Weh, tudung kau tak ikut fesyen lah! mcm orang kampung...mana ada org pakai tudung mcm kau lagi..kau ddk kl...kene la pkai tudung berfesyen mcm orang kl "

Wahhh kedengaran riak dan tinggi benar suara tadi...aku hanya diam dan lontarkan senyuman..kerana yang melakukan perbuatan itu adalah seorang wanita yang lebih umurnya 10 thn dari aku..jadi demi menjaga rasa hormat dan sopan santun aku padanya...aku ambil keputusan senyum sahaja...Ya, senyum tak perlu kata apa-apa..

Pada pendapat aku begini...aku tak pernah kesah dengan fesyen tudung yang aku pakai..asalkan tudung yang aku pakai ini dapat menutup aurat ku dengan sempurna..aku tahu yang kini mungkin belum sempurna, tapi aku biarkan pada Dia yang sempurna utk menilainya...
Menutup aurat adalah wajib ke atas semua hambaNya..tidak kira lelaki mahupun perempuan..yang membezakannya ialah batas aurat tersebut..sedia maklumlah..klw di tanya pada anak tadika silap2 kau kene sekolah balik..yang lelaki auratnya yang wajib di jaga ialah dari pusat hingga ke lutut..yang wanita pula..aurat yang harus di jaga ialah semue sekali kecuali muka dan pergelangan tangan...maka dari itu...pemakaian tudung adalah wajib...tidak pula di sertakan dalam surah an-nur.."tutuplah dadamu dengan kain yang berfesyen" aku dah bersyarah mcm ustazah pilihan...langsung tak pernah aku terfikir nak jadi begitu...waaaaa!

cuma aku terfikir agaknya bila mati nanti, ada ke malaikat akan menegurmu, wahai si mati, kain kapan mu x ikut fesyen terkinila?? satu pasal la pulak si mati nak bangun request nak tukar kain kapan...parahhh macam ni...

aku ingin tekankan di sini..aku bukan ustazah pilihan..mengaji sekolah agama pun aku ponteng-ponteng pegi bercinta...jadi maafkan lah aku sekiranya ada salah dan silap dalam penulisan aku yang menyentuh sedikit tentang agama..

dan jika ada di antara mereka yang terlibat terbaca entri ini...aku mohon maaf juga...sesungguhnya Tuhan Maha Mengetahui niat aku..



2 comments:

Zahirah Mira Karmila Zakaria said...

wahb sungguh sengal orang tu ea...

hannamonts said...

pilihan masing2 utk berfesyen atau tidak...
sama jgk hendak syurga atau sebaliknya.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...