Wednesday, October 10, 2012

Dia yang sempurna

Bila sudah terbiasa di manja, di belai kasih sayang, di tatang umpama bayi..kepala naik lemak..lemak berkumpul berkepok-kepok menjadi batu..jadilah kelapa batu..ya! itulah aku..
malam hening, berselubung tubuh dengan selimut kepunyaan nya kerana dingin hingga ke tulang, namun rongga di penuhi peluh..hmm..pelik! badan meringkuk macam udang di masak sempurna...sambil memeluk surah yasin, berharap Tuhan berikan kekuatan melaluinya..Aku mula menulis dgn tangan yg terketar-ketar..dengan harapan ada jalan yang lebih baik di hadap..
dada ku rasa pecah, hancur meletop bersama akal..!! bommmm!!
ibu sudah berpesan.." anak,kamu perlu berhati-hati dalam hidup" Kalau lah ibu tahu anaknya ini sering kali gagal untuk berhati-hati dan tega membiarkan hati ini hancur..apalah rasamu ibu...
namun keadaan diriku..aku letak di sisi jauh sebentar..akal yang hancur, aku kutip..aku cantum satu-satu..dan aku simpulkan...
wahai sang malam...engkau memang hebat..kata-kata mu tiada yang mampu aku sangkal...
akalmu sentiasa cemerlang...kau lah yang terhandal...tapi Dia yang sempurna..
Tomok pernah dendangkan lagu "sejarah mungkin berulang" ya! mungkin sejarah sedang berulang..kebetulan atau tidak..tarikh dan masanya sama..cuma dulu 2009 dan kini 2012..hanya akal sahaja yang mampu kederat ini kutip, hati yang hancur bersepai..tak terdaya lagi..biarlah ia terus bersepah di atas lantai..biarlah ia menjadi bahan pijak manusia..biarlah ia menjadi bahan yang tiada nilai pada manusia..kerana lelah ini...aku hanya akan membiarkan Tuhan menilainya...kerana Dia yang sempurna..panas betul air yang mengalir di wajah kini..tak pernah aku rasa sepanas ini..tapi tidak mengapa..rasanya aku tak perlukan bahu untuk bersandar.. kini aku hanya perlu menegapkan bahu ku..untuk terus mengadap kiblatNya..Dia yang sempurna, moga Dia pimpin kita ke jalan yang benar sang malam ku..walau hancur..aku tidak pernah mengalah..mungkin aku jatuh..tapi aku akan bangun..mengejar kembali jarak aku di tinggalkan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...