Thursday, July 26, 2012

Mungkin ada yang terlupa!

Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Allah Maha Besar!
Ada yg kata buat lah semua perkara kebaikan niatnya kerana Allah..berbaloi-baloi lah ganjaran dunia..
Maka aku menulis ini kerana Allah..ingat mengingati kpd yg terlupa..
Lupa itu lumrah..lupa itu ada pada alam..bukan manusia,kadang kala kucing yg merayau pun lupa jln balik ke rumah tuannya..

*tarik nafas sebentar..rindukan kucing yg lupa pulang ke rumah sejak seminggu yg lalu*

Masa ada di depan mata,tak ku hiraukan kau..merayu-rayu kau inginkan perhatian aku..bukan aku x nk bg perhatian...aku terlupa! terlalu sibuk dgn dunia..maafkan aku ye kucing syg!
Bila da hilang dari mata baru sedar sayang?

Jangan-jangan sahabat...jangan kerana dunia,kita semue lupa apa yg harus kita hargai waktu adanya...
Pernah tak sekali anda terlupa ibu bapa anda?terlupa untuk menghargai mereka..
Menghargai tidak semesti wang ringgit kawan..tidak! cukuplah sekadar layanan yg menyenangkan hati,kata-kata yg baik..ingatan,doa dan aku rasa cara paling mudah utk menunjukkan penghargaan ialah perhatian..
cukuplah sekadar sekali sehari bertanya kabar ditalifon bg yg jauh di mata...

Bukan saja ibu bapa..bagi wanita anda? bagaimana pula perhargaan yg anda berikan? jangan lupa kawan..jiwa wanita itu terlalu halus...ia tidak memerlukan wang ringgit utk menjaganya..sekadar menghargai kehadirannya..yg sudah bersengkang mata menemani malam anda..yg sudah byk menelan pahit tingkah lakumu..tanyalah dengan jujur kepada wanitamu..pernah atau tidak mereka menagis kerana kamu? jika pernah..anda pernah ke ambil peduli mengapa? jangan kawan..jangan...jangan sampai hilang wanita mu..kerana dunia..maka tidak lengkaplah kejayaanmu..kerana di balik kejayaan seorang lelaki pasti ada wanita hebat di belakangnya..Lihat saja contoh Tun Mahathir,bg yg pernah membaca "a doctor in house"..pasti anda dapat simpulkan kejayaan beliau adalah kejayaan Dr. Asmah yg sentiasa setia menyokong beliau..Kawan rujuklah Quran Nur Karim Surah Al-Ahzab ayat 35..Sesungguhnya lelaki dan wanita itu di ciptakan berpasangan..maka hargailah! selagi ada depan mata,sebelum hilang selamanya.

Tidak adilkan jika aku menulis hanya wanita..bg lelaki mu pula sahabat..pernah tak anda bertanya pada diri..bertapa mereka telah banyak berkorban untukmu..dalam sehari adakah masa yg anda ambil untuk make up setebal alam adalah lebih lama dari masa yang anda luangan untuk lelaki yg sedia melindungi anda dalam susah,sedih dan sakitmu?Jangan jangan sahabat..jangan kerana cantik dunia..kemegahan dunia..anda hilang pemimpin ke syurga nanti...lelaki di ciptakan untuk memimpin..anda wanita tak mungkin dapat memimpin sehebat mereka..merekalah pemimpin anda di syurga nanti..maka hargainya hadir mereka kawan..mereka juga tidak memerlukan wang ringgit..mungkin jiwa mereka kental..ego setinggi tembok cina..jadi cukuplah sekadar perhatian buat mereka..dan jangan sesekali lupa berdoa..kekentalan mereka pasti luntur dgn doa..kerana doa adalah senjata mukmin!

Buat kawan-kawan,sahabat-sahabat..jgn anda lupa..mereka ada sentiasa menemani anda malah ada yg hampir 24jam bersama dlm masa sehari..maka kawan...jagalah hati mereka..berbuat baiklah kepada mereka..bukankah itu yg di tuntut agamamu? Sesungguhnya seluruh umat islam itu bersaudara..Maka sebenarnya itu adalah cara terbaik menghargai mereka selagi mereka ada di depan mata..Jangan kawan,jangan sahabat..jangan kerana anda alpha dunia..anda hilang sokongan, dorongan mereka...
Tanpa sokongan,tanpa dorongan mampukah anda mendorong dan menyokong diri sendiri? da serupa beruk masuk bakul da gayanya..peribahasa ini..dari sahabat yg aku sayang..pinjam di sini..*ketawa*

Mungkin ada di antara kamu yang terlupa..maka ambil lah bacaan ini sebagai nasihat lembut dari aku..hargailah mereka yg ada di sekeliling anda..selagi mereka ada di depan mata...sebelum masa mereka tiba..kita x tahu kawan..kita x tahu janji kita...janji mereka..pada Tuhan...apa yg tertulis di arash..bila kapanya masa engkau, aku mahupun mereka akan di kapankan? Bila sudah tiba jenazah lengkap berkapan di hadapanmu..maka anda telah terlambat untuk menghargai..terlambat untuk mengabeskan masa..terlalu lambat untuk mengucapkan kata-kata baik dan lambat untuk berbuat baik terhadap mereka..kerana mereka telah bersedia menghadapi Tuhan yang Maha Pencipta..yang tak pernah lupa menghargai kita semua...

Masa itu terlalu cepat berlalu kawan..jgn lagi di lengahkan..jika anda masih membaca..berhentilah sebentar..ambil lah hp kebanggan dunia mu itu..talifonlah ibu bapa mu...talifonlah wanitamu...talifonlah lelaki mu...wassup la sahabatmu..tweetlah kawanmu...luangkan masa walau seketika..sebelum masa berlalu...jgn tunggu lagi...lakukan sekarang! kerana waktu tidak akn menanti anda..

Masih degil? berhentilah membaca..dan hargailah mereka di sekelilingmu...yg mungkin sering anda lupa...kerana aku juga mahu lakukan perkara yg sama...aku juga takut , jika aku terlambat...masa x mungkin menunggu aku juga..

Kawan...sahabat...aku sebenarnya sedang menulis peringatan buat diriku yg sering lupa..maka aku kongsikan untuk kalian...kerana Allah...

Maaf.

Assalamualaikum.. :)




p/s : tulisan ini terlalu kosong ya? x de gambar2..mungkin sedang menggambarkan dlm hati..jika hati kosong mcm mane nk keluarkan gambarnya kan??

Sallam Ramadhan.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...