Sunday, December 11, 2011

Ombak Rindu jugak la..

Pada mulanya aku tak de niat langsung nak layan cerita ni..Kesibukkan dunia lebih aku utamakan saat-saat genting mcm ni..
Tapi demi senyuman ibunda setelah permintaan di tunaikan..
aku gagah la jugak memandu arah ke pawagam di malam hari.

Filem Ombak Rindu ni hasil karya novelis terkemuka Fauziah Ashaari.
Izzah, gadis yatim piatu yang kematian ibu dan ayah akibat hilang di laut. Justeru itu, ayah saudaranya, Taha, mengambil tugas memelihara Izzah.

Pada masa sama, Pak Cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual Izzah kepada seorang tauke kelab malam. Izzah di perdaya lalu terpaksa mengikut kehendak ayah saudaranya walaupun hatinya meronta.

Di situlah terjadinya pertemuan Izzah dan Hariz. Hariz sanggup 'membeli' Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan mahu membawa dia keluar dari neraka jahanam itu.

Atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah, tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, model dan pelakon terkenal akhirnya menggugat cinta yang baru berputik di hati Izzah dan Hariz. Kemelut kasih pun berlaku.

Tapi akhirnya Izzah dan Hariz tetap bersatu..

Okay la tu kan sinopsis aku..nak lebih bayar tiket wayang lagi bagus..

Pandangan peribadi aku tentang cerita ni??
Good and nice one..x banyak lari dari novel sebenar yang aku baca kira-kira 7 tahun lepas.
tapi filem arahan osman ali ni..tak dapat menyentuh jiwa wanita aku yang tak berapa tebal ni..
padahal hati ni da tisu abes da..
entah la kenapa..
aku jeling-jeling org sekeliling kat wayang rata-rata menangis...
ada yang nangis peluk-peluk laki kat sebelah lagi..
aku??
gelakkan aje..
haha

Mungkin sebab aku akan lebih jiwa bila membaca..
aku da menangis da untuk ombak rindu ni 7 tahun lepas masa baca novel..
mungkin penghayatan novel lain..
masa baca novel..
aku bayangkan tempat lain...
watak lain..
kesedihan dan tangisan yang lain..
bila semua itu di watakkan kan dan di lakonkan..
tak touch deeply la..
haha
tp filem ini okay..
dari 10 bintang aku bagi 6..
6/10..
mane lagi 4??
4 tu aku tolak sbb..

1) sbb ada antara scene dlm cerita ni yg buat aku tertanya2..
antaranya tiba-tiba je tunjuk gajah kat tepi jalan...laa..rupa-rupanya nikah kat thai..
pastu tiba-tiba izzah mkn dgn mail kat kedai mkn ada org tgkp gmbr..tak berkesimanbungan dgn scene sebelumnya...cess...haha

2) scene yg spoil masa Hariz eksiden kereta. Kereta sikit pun tak kemek tapi Hariz cedera sampai koma/pengsan + patah tengkuk + sakit kaki + henset hancur. Haha.. Agak lawak dan tak logik okay. Kenapa tak buat bagi real sikit, at least kalau buat sampai kereta 4wd tu remuk pun ok dah kan ye dak??

3) Lagi satu part yang spoil adalah bila mila dan izzah duduk di pondok kat tengah bendang. Masa kamera amek view belakang Izzah baru bangun dari pondok tu kantoi nampak microphone (yang bentuk macam walkie-talkie tu, aku taktau nama dia) kat bawah baju dia. Ini kesilapan yang jelas...orang ramai fokus scene dah nak ending ni..adoooyai.....

4) Izzah ni wataknya ustazah je dak?? kenapa ada scene izzah kat madrasah ke surau tempat dia mengajar tu..pakai tudung nmpk leher?? ce pakaikan tudungkan betol-betol sikit...malu la imej ustazah mcm ni...tu aku belom nak cite lg pasai adegan ranjang...cite ni Umum ye dak?? ape mcm?? fikirlah sendiri....


tapi aku rasa Brone Parale(ye ke eja nama dia mcm ni?) paling tiptop dan ganteng amat dlm cerita ni!
scene paling aku cair tgk muka dia masa dia lambai izzah kat stesen keretapi..owh rambut dia paling hensem okay!

Dan lagu Ombak Rindu hafiz and adira sgt menusuk ke qalbu..terkesan di hati..kredit fot that!

Ni Dia cover novel Ombak Rindu..

Ni..pelakon utama Ombak Rindu..Maya Karin dan Aaron Aziz.












p/s : Mama juga antara mereka yg teresak-esak di pawagam..dan di akhir cerita ada tepukan tangan dari penonton...owh rasanya tidak dari aku..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...